Uz 60 godina Duhačkog odsjeka Muzičke akademije
Duhački odsjek Muzičke akademije u Zagrebu počeo je s radom u školskoj godini 1954/55. Tradicija sviranja i podučavanja duhačkih instrumenata na koju se odsjek naslanja, u Hrvatskoj je mnogo starija od toga. Već na prvoj javnoj glazbenoj školi u Zagrebu, koja je postojala od 1788. održavala se nastava duhačkih instrumenata, a vojne glazbe u gradovima i dvorovima diljem Hrvatske postojale su i prije, od početka 18. stoljeća. U Zagrebu je 1827. osnovan Glazbeni zavod čija će glazbena škola nuditi i nastavu duhačkih instrumenata, uglavnom u trajanju 3–4 godine. No trebalo je proteći još više od stoljeća da bi se duhački instrumenti počeli podučavati na visokoškolskoj razini.
Jedan od glavnih razloga bio je nedostatak nastavničkoga kadra, jer je tijekom povijesti glazbenog školstva nastava duhačkih instrumenata održavana nekontinuirano, a duhački su se instrumenti mogli učiti samo kao izborni predmet uz neko drugo glazbalo. Posljedično, drugi instrumenti (klavir, orgulje, violina) koji su se u sustavu glazbenoga školstva u Hrvatskoj učili mnogo intenzivnije i stalno, imali su već početkom 20.stoljeća vrlo istaknute i ugledne pedagoge. Neposredno prije formiranja Duhačkog odsjeka na Muzičkoj akademiji najviša kvalifikacija koju su svirači duhačkih instrumenata mogli steći bila je diploma srednje škole. Bilo je u prvoj polovici stoljeća mnogo uspješnih duhača koji su i edukacijom u tom sustavu uspjeli postići solističke i orkestralne karijere, a neki od njih postali su i prvi profesori duhačkih instrumenata na Muzičkoj akademiji.
Fran Lhotka bio je glavni inicijator formiranja odsjeka
Osim toga, bilo je i rijetkih akademskih muzičara duhača koji su studij završili u inozemstvu, a među takvima bio je i skladatelj i hornist Fran Lhotka. Lhotka je u doba osnutka Duhačkog odsjeka predavao harmoniju, a rog je podučavao na glazbenoj školi i svirao u opernom orkestru HNK. S obzirom na povezanost s instrumentom s jedne i Akademijom s druge strane, bio je glavni inicijator formiranja odsjeka, usprkos brojnim drugim obvezama. Ostatak početnoga nastavničkog kadra bio je popunjen uglednim solistima zagrebačkih orkestara, od kojih su neki također završili studij u inozemstvu: Theo Tabaka (flauta), Ivo Maretić (oboa), Rudolf Klepač (fagot) i Miljenko Jukić (truba). U prvoj generaciji studenata bili su Željko Pešek (flauta), Ivo Olup i Željko Veršić (oboa), Marijan Kobetić i Ivica Stojanović (fagot), Jaroslav Kubiček, Franjo Reberšak i Đorđe Putnik (truba). Studij roga započeo je već iduće školske godine, a nastavu je preuzeo Dragan Gürtl, jer je Fran Lhotka od osnutka odsjeka djelovao kao pročelnik i nastavnik komorne glazbe. Klarinet se mogao studirati od 1957, a prvi je nastavnik bio Josip Nochta. Studij trombona započeo je 1961, a nastavu je držao Marcel Fuchs. Taj se studij od 1969. proširio i na glavni predmet tubu, koju je također predavao Fuchs. Najkasnije je uveden studij saksofona, 1977, i to kao glavni predmet u klasi klarinetista profesora Josipa Nochte.
Neko su vrijeme studiji instrumenta bili ustrojeni u tri stupnja. Studij prvog stupnja trajao je samo četiri semestra, a nadomjestio je prethodno postojeći model studiranja na odjelu za glazbenu pedagogiju s izborom glavnoga predmeta, jednog od instrumenata. Drugi stupanj trajao je dodatne dva, a treći, rezerviran za posebno nadarene studente, mogao je trajati dva do četiri semestra. Reformom studija iz 1977. Duhački odsjek postaje VII. odsjek u ustroju Muzičke akademije.
Skupno muziciranje je na Duhačkom odsjeku od samih početaka bilo vrlo važno. Zanimljivo je da su pri Muzičkoj akademiji od najranijih godina djelovali simfonijski orkestri u različitim oblicima. Duhačke su instrumente za potrebe nastupa i koncertnih projekata tih simfonijskih orkestara svirali učenici Konzervatorija, odnosno poslije srednje škole. Uvođenje studija duhačkih instrumenata svakako je podiglo i razinu simfonijskih orkestara Akademije. Današnji studenti, osim u simfonijskom, mogu svirati i u Duhačkom orkestru Muzičke akademije, a studenti limenih u nagrađivanom Ansamblu limenih duhača.
Radovan Vlatković
Zanimljiv je podatak da su studentske smotre poniknule upravo s Duhačkog odsjeka. Njima se htjelo studentske produkcije uzdići iz okvira nastupanja za kolege iz klase i približiti javnosti. Prva smotra odsjeka održana je 1974, a poslije su taj model predstavljanja najboljih studenata preuzeli i drugi odsjeci.
U ciklusu Lisinski subotom 29. studenog gostovao je Radovan Vlatković, međunarodno najpriznatiji hrvatski glazbenik, proizašao iz studija na Duhačkom odsjeku, uz Duhački orkestar studenata Muzičke akademije, pod vodstvom Mladena Tarbuka. Vlatković je ponovno odsvirao Koncert za rog i puhače Tomislava Uhlika, koji je praizveo prije sedamnaest godina uz Puhački orkestar Hrvatske vojske. Studentski orkestar umijeće je iskazao skladbama Mendelssohna i Hindemitha, ali i Licitarskim srcem Krešimira Baranovića i Simfonijskim kolom Jakova Gotovca, koje je za Duhački orkestar priredio Vilim Maković.
Klikni za povratak